Monday, June 2, 2008

Peringatan Buat Sesiapa Meninggalkan Solat Subuh


Sesungguhnya saya memulakan kalam ini dengan lafaz pujian selayaknya hanyalah milik Allah Taala semata..saya memohon pertolongan dan keampunan hanyasanya Dia yang mampu memberi dan memaafkan kekhilafan hambanya ini..

Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad, sebagai nabi dan rasul yang terakhir..serta ahli keluarga dan para sahabat baginda semuanya..

Wahai saudara-saudaraku yang kukasihi..
Tidakkah kalian mendengar kalimah azan yang bergema di kala awal-awal waktu pagi? Seruan Ilahi memanggilmu : Hayya 'alassolah!!! Marilah mengerjakan sembahyang...

Seruan Rabul 'Alamin mengajakmu.. Hayya 'alal falah!!! Marilah meraih kemenangan!

Bangunlah!!!
Bangunlah segera!!!
Sambutlah seruan Ilahi! Sambutlah panggilan Tuhanmu! dan raihlah kemenangan yang pasti!
Bangunlah daripada tidurmu! Hilangkanlah rasa malasmu!

Tidakkah kalian mendengar suara muazzin meneriakkan :

"ASSOLATU KHAIRUM MINAN NAUM"

Sesungguhnya solat itu lebih baik daripada tidur!!!

Wahai saudara-saudaraku yang dikasihi..
Cahaya fajar terbitlah sudah, itulah waktu kemenangan, itulah waktu kejayaan, itulah waktu keberkatan, itulah waktu terjadinya segala perubahan!

Lihatlah, keadaannya daripada kegelapan kepada cahaya nan terang benderang. Janganlah kalian sia-siakan kesempatan yang agung itu. Janganlah kalian buang kesempatan berkumpul dengan malaikat malam dan malaikat siang!

Semua itu dapat kalian raih hanya dengan dua rakaat sahaja...Solat Subuh! Solat Subuh Wahai Umat Islam! Jika kalian mendambakan benar-benar kemenangan!

Tahukah kalian? Sesungguhnya musuh-musuh Islam mengakui bahawa pertolongan dan kemenangan umat Islam berada di tangan orang-orang yang mengerjakan solat subuh!

Cuba kalian semak kata-kata ini (kata-kata siapakah ini) :

"Kalian tidak mampu mengalahkan kami hingga jumlah kaum muslimin yang mengerjakan solat subuh sama seperti jumlah mereka saat mengerjakan solat Juma'at"

Oleh itu, sifat ujian Allah terhadap setiap orang mukmin yang mengaku bahawa dia benar-benar beriman kepada Allah ada dua iaitu :
1) Sifat yang pertama, ujian itu haruslah berat kerana jikalau ringan maka mudahlah bagi semua manusia untuk lulus ujian tersebut.
2) Sifat yang kedua, ujian itu haruslah nyata kerana jikalau mustahil nescaya semua manusia akan gagal.

Allah berfirman yang maksudnya :

"Sesungguhnya solat itu adalah kewajipan yang sudah ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman"
(surah an-Nisa' : 103)

Nah! ingatlah peringatan Allah bagi sesiapa yang ingin meninggalkan solat subuh...

Peringatan Pertama
Barangsiapa yang meninggalkan solat subuh akan dirundung kemalasan sepanjang hari malah merasa kesempitan di dalam dadanya serta dia akan lesu tak bermaya...

Imam Bukhari meriwayatkan sebuah hadis daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah S.A.W ada bersabda yang maksudnya :

"Apabila kalian tidur maka syaitan akan mengikat hujung kepalanya sebanyak tiga ikatan dan dituliskan pada setiap ikatan itu "tidurlah, malam masih panjang!!!!" Apabila dia terbangun lalu mengucap zikir kepada Allah maka terungkailah satu ikatan, jika dia berwuduk terungkailah satu ikatan kedua dan apabila dia mengerjakan solat maka terlepaslah kesemua ikatan itu sehingga dia bangun pada pagi hari itu dengan keadaan bersemangat. Jika tidak, pagi harinya dia akan lesu lagi malas"

Imam Al-Bukhari meriwayatkan hadis daripada Abdullah bin Mas'ud r.a bahawa dia berkata :

"seorang lelaki telah diceritakan perihalnya kepada Nabi, bahawa dia masih tertidur hingga pagi dan tidak bangun mengerjakan solat. Maka Nabi S.A.W. bersabda : "syaitan telah mengencingi telinganya"

Peringatan kedua
Barangsiapa meninggalkan solat subuh akan tumbuh penyakit nifaq di dalam hatinya.

Imam Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan sebuah hadis daripada Abu Hurairah r.a, dia berkata : "Rasulullah S.A.W ada bersabda :

Solat yang amat berat ke atas kaum munafiq adalah solat isya' dan solat subuh, sekiranya mereka mengetahui keutamaannya nescaya mereka akan menghadirinya meskipun dengan merangkak. Sesungguhnya betapa ingin rasanya aku memerintahkan orang-orang yang solat kemudian aku memerintahkan seseorang untuk mengimami mereka. Lalu aku pergi bersama-sama beberapa orang lelaki dengan membawa kayu api sehingga menjumpai aku dengan mereka yang tak menghadiri solat berjemaah maka akan kubakar rumah-rumah mereka dengan api"

Berhati-hatilah saudara-saudaraku...ingatlah betapa pentingnya ujian ini buat kita semua sebagai hamba Allah yang mengaku bahawa kita telah beriman dengan sebenar-benar iman..maka buktikanlah! buktikanlah sama-sama dengan kita menjaga solat subuh dan merebut waktunya itu kerana di sana benar-benar ada keberkatan..

Beringatlah selalu..muhasabahlah..muhasabahlah diri kita..

0 bisik bicara untuk @NjaNG: