Monday, September 29, 2008

Salam 'Aidulfitri Maaf Zahir dan Batin

Salam 'Aidulfitri buat semua pengunjung teratak anjang..anjang memohon maaf dan ampun jika ada terkasar bahasa, tersilap kata dan memohon kemaafan atas kata-kata yang mengguris perasaan pembaca budiman sekalian..


Hmmm..rasanya sekejab sahaja berpuasa..tut..tut...sudah hampir menyambut ketibaan Hari Raya 'Aidulfitri...

Anjang tidaklah sehebat sahabat-sahabat yang ada di antaranya sudah siap membeli baju raya,berpasang-pasang...bagi anjang, cukuplah anjang pakai baju raya tahun lepas.Ianya sudah memadai..Anjang tengok rakan-rakan anjang, ada juga sudah membelinya hampir lima ke enam pasang baju.. kuih-muih pula, anjang lihat mereka sudah memiliki, membuat dan membeli bermacam-macam aneka jenis dan rasa...tak terkira banyaknya..

Apapun, tak kisahlah kita hendak beraya sakan pun tetapi biarlah ada batasnya dan tidak membazir..bukankah membazir itu saudara syaitan..baru saja masuk madrasah tarbiyyah Ramadhan..tut..tut..apabila nak menyambut Hari Raya Aidilfitri..dah kembali jadi rakan karib syaitan..tak senonoh betul..ini nasihat anjang je..

Harap-harap kita tidaklah dikategorikan dalam golongan mubazzirin tu ya..dan bukan rakan karib syaitan dan iblis.


Huhuhu...Anjang teringat kat kampung halaman..rasa-rasanya ayah dan mak tengah sibuk menganyam ketupat nasi nie..anjang sendiri pun tak pandai lagi menganyamnya..

Lebih-lebih lagi ketupat pulut..anjang cukup suka..tak sabarnya kelik kampung..
Namun, Ramadhan dah nak pergi meninggalkan kita..sekejab saja rasanya berpuasa..tut..tut..dah nak berakhir dah..yah!bulan yang penuh keberkatan ini banyak mendidik anjang menjadi orang yang matang dan sabar walau dugaan senantiasa datang dan muncul.

Anjang berasa tenang walau dihimpit kegelisahan yang memuncak.Anjang merasa lapang walau ditimpa berbagai perasaan yang sukar anjang jelaskan.

Hebatnya kekuasaan-Nya, membuatkan anjang merasa bahagia sangat-sangat sekarang. Anjang bahagia kerana keluarga banyak membantu dan memberi sokongan padu buat anjang. Anjang merasa bahagia kerana anjang diberi kasih sayang yang amat dalam daripada ahli keluarga.
Terima kasih..terima kasih ayah, mak, kak Ida,kak Ani, kak Zu, abang Razak, abang Zul, abang Tarmizi, adik
Shuhada dan adik Fakhrurrozi..juga tak dilupakan buat keluarga ukhti Khairulnisa' binti Haji Zainol Abidin Hamid kesemuanya...terima kasih atas kasih sayang yang telah kalian curahkan buatku selama ini.. aku tak pernah melupai jasa kalian semua..

Hmmmmm....Anjang teringat kat arwah Chu..moga Allah mencucuri rahmat buat rohnya di sana..

Chu..moga dikau bahagia di sana..
Tak ada mak saudara yang paling rapat selain daripada dirimu..engkau teristimewa, Chu...

Terima kasih juga buat pak su dan keluarga, pak jang sekeluarga, wa pah sekeluarga, mak jang siah sekeluarga, mak cik dan pak cik Jailani sekeluarga kerana banyak membantu.

Buat kawan-kawanku...akh Khairul Fadhil, akh Nur Helmi, akh Faizal Hazri, akh Hairil, akh Najmuddin, akh Umamuddin, akh Lazim, akh Saiful Azizi, akh Razak, akh Amin, akh Sufian, akh Afyan, akh Azmir, akh Ridhauddin, akh Mukhtar, akh Ridhwan, akh Suhaimi, akh Rafaiem, akh Ainuddin, akh Dhany, akh Effendy, akh Hafiz, akh Zulkhairi, akh Muhammad Fahmi, akh Syauqi, abang Mad Fadzli, Yogan, akh Zamri, akh Aznizam, akh Irwan, akh Rizal, akh Fakhrul, akh Hamizam, akh Saiful, akh Ahmad Khairi, akh Rashidi, akh Azim, akh Wan Zakri, akh Hayazi, akh Nasrul, akh Izwan, akh Zulhafizi, akh Syahrizal, akh Wan Ahmad Shah, akh Huzaifah, akh Muqree, akh Amirul, akh Azamuddin, akh Halim, akh Iskandar, akh Mohd Ali, akh Mohd Adib, akh Suhardy, akh Jalal dan lain-lain..begitu juga buat Ustaz Arif sekeluarga, Cikgu Mad Noor sekeluarga, abang Syukor sekeluarga, abang Rosli sekeluarga, abang Shidi sekeluarga, abang Budin sekeluarga, cikgu Aziz sekeluarga, cikgu Azrul sekeluarga, cikgu Halim sekeluarga, cikgu Uthman sekeluarga, Ustaz Lutfi sekeluarga, Ustaz Masri sekeluarga, Ustaz Hafizuddin sekeluarga, Ustaz Kamil sekeluarga, Ustazah Malihah sekeluarga dan Ustazah Mahfuzah sekeluarga..harap-harapnya kalian dapat memaafkan diriku jika banyak menyusahkan kalian dan banyak menyakitkan hati kalian semua..

Anjang insan biasa yang banyak kelemahan..maka ampunkan diriku ini atas segala salah dan silapku selama ini pada kalian semua.

Sahabat...Malam ini adalah malam terakhir..malam ke 29..lakukanlah qiamullail..satu amalan yang amat
dicintai Allah S.W.T dan Rasulullah S.A.W apabila seseorang mukmin itu bangun di tengah malam untuk mengabdikan dirinya kepada Tuhan. Bangun malam atau Qiamullail ini membolehkan kita bermuhasabah diri, merintih, meminta ampun, bertaubat dan mengerjakan sekurang-kurangnya 2 rakaat solat sunat Tahajjud serta diakhiri dengan 3 rakaat solat sunat witir.




"Ya Allah...jadikan hamba-Mu ini menyintai orang yang beriman dan jadikanlah orang beriman menyintaiku"
"Ya Allah...kepada-Mu aku pulang dan kepada-Mu aku bertaubat dan kepada-Mu aku beribadat..Hanya kepada-Mu selayaknya aku puji."

"Ya Allah..sesungguhnya aku berlindung kepadamu daripada kejahatan pendengaranku, daripada kejahatan penglihatanku, daripada kejahatan lidahku, daripada kejahatan hatiku dan daripada kejahatan air maniku."
(Hadis riwayat Abu Daud no. 1551, At-Tirmizi no. 3492 lihat sunan Tirmizi ni. 166)
"Ya Allah..tiada yang mendatangkan kebaikan melainkan Engkau, tiada yang menghilangkan keburukan melainkan Engkau, tiada upaya melainkan dengan-Mu Ya Allah."
(Hadis riwayat at-Tirmizi no. 3482, lihat Sahih al-Jami' as-Soghir no. 1297, Sahih An-Nasai no. 5053)
Rumah pusaka di tengah bendang,
Anyam ketupat di tepi jendela,
Syawal menjelma takbir berkumandang,
Ampun dan maaf itu yang kupinta.
Air selasih dijamu taulan,
Berlauk rendang ketupat palas,
Terima kasih padamu teman,
Cinta dan sayang Allah membalas.

0 bisik bicara untuk @NjaNG: