Monday, August 31, 2009

Mengenal Erti Sebuah Kemerdekaan Yang Sejati..


31 Ogos 2009 bersamaan 10 Ramadhan 1430 Hijriyyah ini telah genaplah kemerdekaan negara kita, Malaysia yang ke-52 tahun. Anjang sendiri cukup merasakan adalah terlalu sukar dan bukan senang untuk mempertahankan kemerdekaan kerana anjang melihat dari satu sudut iaitu begitu sukar dalam mengisi pengertian SEBUAH KEMERDEKAAN. Ya, anjang merasakan pengisian dalam mempamerkan "APA SEBENARNYA ERTI SEBUAH KEMERDEKAAN" adalah penentu kemerdekaan tersebut dapat dipertahankan.

Sebagai generasi muda malah pewaris kepimpinan akan datang, golongan belia remaja sebagai anak watan MALAYSIA harus menyiapkan diri dengan ilmu pengetahuan yang lebih mendalam kerana itulah aset yang perlu dalam mengisi kemerdekaan yang dikecapi hari ini.

Hari ini, anjang telah mula mengatur derap langkahan sedikit demi sedikit bagi mempelajari erti politik sebenar bagi memperbaiki sebarang perkara yang akan kita lakukan, demi menjamin kejayaan yang lebih cemerlang.

Namun, tidak perlulah kita menggunakan kelemahan daripada pengalaman untuk digunakan kerana ia sudah tentu tidak dapat menjamin kejayaan kita pada hari ini dan akan datang. Sebagai pemimpin, berfikiran lebih jauh dan menyusun objektif serta matlamat untuk jangka masa panjang, 10 hingga 15 tahun misalnya, akan lebih meningkatkan inisiatif kita untuk lebih berusaha bagi mencapai apa yang telah kita susun, dan sudah pasti demi nusa bangsa, agama ISLAM dan negara MALAYSIA.

Sudah pasti masyarakat akan turut sama menyokong dan berusaha bersama-sama bagi merealisasikan matlamat bersama tersebut. Usahlah hanya memikirkan memimpin untuk sekadar mencuba-cuba atau merasa tanpa menyusun matlamat dan objektif yang lebih rasional. Ini kerana, kitalah sebagai pelapis kepimpinan yang diharap dapat meneruskan perjuangan pemimpin hari ini.

Sempena bulan kemerdekaan ini yang berada di BULAN BARAKAH, diharapkan warga MALAYSIA dapat menghayati bahawa pengisian untuk mempertahankan kemerdekaan hari ini perlu kita lakukan dengan perkara yang lebih berwawasan, positif dan mengutamakan perpaduan antara kita. Apa yang lebih penting kerasionalan kita sebagai pemimpin muda perlu mengatasi emosi dalam diri kita, kerana kemerdekaan ini milik kita, generasi Malaysia hari ini, esok dan selamanya.

Anjang ingin petik kata-kata seorang tokoh yang tidak asing lagi, iaitu Dr. Burhanuddin Al-Helmy semasa beliau berucap dalam kongres bahasa :

Di atas roboh Kota Melaka...
Kita bangunkan balik jiwa merdeka...
Bangunlah Melayu seluruh baka...
Membela hak keadilan pusaka...


Wahai anak watan Malaysia..
Kenalilah dan fahamilah apa erti kemerdekaan sebenarnya..
Apa yang dikatakan "JIWA MERDEKA"?
Apa itu "PUSAKA"?

Lihatlah, banyaknya dari kita tidak mengenalinya, bagaimana mungkin kita dapat mempertahankan SEBUAH KEMERDEKAAN itu sekiranya jiwa kita masih dijajah, akhlak kita masih sama dengan penjajah, semangat kita makin lupus dengan gejala dadah dan sebagainya... Ingatlah! Bukan merdeka jika kita masih merempit di jalan, melalak bagai tak mengingat TUHAN. Usahlah leka, usahlah lalai, isilah diri dengan ilmu dan semangat yang tinggi dalam BERTUHAN... jiwa kita masih lagi kosong sekiranya nafsu sendiri sukar dikawal.. INGATLAH ANAK WATAN MALAYSIA!!!

Salam Ramadhan...Salam Kemerdekaan.

0 bisik bicara untuk @NjaNG: