Friday, January 20, 2012

Khutbah Juma'at 20 Januari 2012



Khatib : Al-Fadhil Ustaz Faizal 

قال تعالى : ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ) 
(آل عمران:102)

Sidang Juma'at yang dihormati Allah..

Bertaqwalah kita kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala dengar sebenar-benar taqwa, semoga kita ditempatkan satu tempat yang terbaik di sisi Allah Ta'ala kerana orang yang bertaqwa itu merupakan orang yang sentiasa akan dipandang tinggi di sisi Allah sebagai hamba-Nya..

قال تعالى : ( إن أكرمكم عند الله أتقاكم )
Yang bermaksud :
"Sesungguhnya orang yang mulia di sisi Allah adalah orang yang bertaqwa dikalangan kamu".
قال تعالى : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ 

فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ 

تَأْوِيلاً 

Sidang Juma'at yang berbahagia..

Kita adalah manusia yang mana diberikan segala macam ni'mat oleh Allah Ta'ala yang tidak pernah putus-putus sedangkan kita selalu saja leka dan alpa dalam mensyukuri ni'mat pemberian-Nya itu..

Maka hendaklah kita bersyukur dalam ertikata yang sebenar dengan tidak hanya mengucapkannya dibibir mulut dengan lafaz "Alhamdulillah"..

Buktikanlah kesyukuran kita itu kepada-Nya dengan melaksanakan segala titah perintah-Nya iaitu dengan melakukan segala ketaatan dan meniggalkan segala larangan-Nya..

فاذكروني اذكركم.....

Ingatilah Allah, maka natijahnya.. Allah akan mengingat kita apabila kita melaksanakan setiap apa yang telah diperintahkan kepada kita dan meninggalkan segala apa yang dilarang oleh-Nya.

Ingatlah ! beruntunglah bagi siapa yang mengingat Allah kerana Dia akan menambahkan lagi ni'mat itu kepada hambanya yang brsyukur..
لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ
Maka bagi sesiapa yang kufur, natijahnya..
 وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ

Tunggulah azab yang pedih kerana Dia telah mengurniakan ni'mat kepada mereka tetapi mereka terus melakukan kemungkaran dengan melakukan dosa dan maksiat serta lalai dalam mensyukuri apa yang telah diberi Allah kepada mereka..

Sesungguhnya, janji Allah itu benar..

Maka dikesempatan yang ada ini, selagi nafas masih lagi berfungsi, selagi nyawa belum ditarik daripada diri.. Saya nasihatkan untuk diri saya dan anak jema'ah sekalian..

Bertaubatlah dan banyakkan istghfar kepada-Nya..
Setiap anak Adam seringkali melakukan kesilapan dan kesalahan, sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan adalah orang yang selalu bertaubat..

كُل ابن آدم خطاء، وخَير الخطائين التَّوابون

0 bisik bicara untuk @NjaNG: