Biarlah Masjid Dibina Atas Dasar Taqwa


Gambar di atas ialah Masjid Kristal di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu.

Bersebelahan dengan masjid ini terletaknya Taman Warisan Tamadun Islam yang mana dibina miniature bangunan-bangunan warisan tamadun Islam di seluruh dunia. Maknanya, tak perlu pergi luar negara, datang saja ke Terengganu, entum semua boleh tengok bangunan-bangunan yang megah seperti di luar negara.

Bagaimana sambutannya pada waktu pagi..dikala subuh hari..Pastinya masjid ini akan menangis keseorangan di waktu subuh hari kan, mana tidaknya..siapalah yang berani nak pergi solat pagi-pagi buta di Pulau Wan Man itu? Terpencil dari orang ramai, pasti tangisan masjid ini meleleh dan mengalir ke kuala sungai di sebelahnya.

Betulkah niat asal pembinaan masjid ini bagi menarik pelancongan ke Kuala Terengganu? Seperti Masjid Tengku Tengah Zaharah atau Masjid Terapung yang sentiasa penuh dengan pelancong, namun turut dipenuhi dengan jemaah. Anjang suka bersolat di Masjid Terapung jika berkesempatan. Anjang berharap agar Masjid Kristal turut dipenuhi dengan jamaah.

Sebenar-benarnya yang penting ialah matlamat pembinaan sesebuah masjid itu adalah bagi tujuan beribadah kepada ALLAH S.W.T. Lebih-lebih lagi ia adalah tempat terakhir bagi si faqir mengetuk pintu Allah setelah pintu-pintu rumah si kaya tak terbuka untuknya. Jangan sampai si faqir hilang tempat ia memohon pertolongan. Jangan sampai terhalang untuk dirinya memasuki rumah Allah. Biarlah masjid merupakan tempat yang selamat baginya. Jangan sampai dia dihalang dari menjejakkan kakinya ke dalam masjid tersebut untuk beribadah, atas alasan pakaiannya agak selekeh dan agak lusuh.

Jika untuk menarik pelancong, itu bermakna niat pembinaan telah terpesong secara total. Masih ingat peristiwa Masjid Dhirar yang dibina kaum munafiq? Masjid itu diperintahkan oleh Baginda Rasulullah SAW agar dimusnahkan kerana tujuan pembinaannya ialah untuk menandingi Masjid Nabawi. Padahal Masjid Dhirar dibina dengan batu, pasti lebih cantik berbanding Masjid Nabawi pada masa itu yang hanya terbina daripada batang-batang pohon tamar.

Pada pendapat anjang, seelok-eloknya sebelum pembinaan masjid-masjid yang lain selepas ini, para pemimpin harus berfikir terlebih dahulu tentang nasib masjid-masjid yang sedia ada yang sudah tentu ada yang masih terbengkalai. Kenapa Masjid Kristal dengan cepatnya berjaya dibangunkan?

Cukup-cukuplah membina masjid. Apa yang terpenting ialah pembinaan taqwa dalam hati setiap ahli qoriah untuk datang meng'imarahkan masjid.Mari kita bina semangat untuk ke masjid pula. Semangat untuk beribadah. Baiki masjid-masjid yang sedia ada. Anjang kira itu yang lebih baik. Biarlah sumbangan tersebut berpada-pada dan memberi ‘return’ atau pulangan yang tinggi mengikut lunas-lunas sunnah.

1 bisik bicara untuk Mohd Daharudin Haji Daud:

Maizah Jalil said...

Assalamualaikum, minta izin copy gambar masjid kristal untuk lengkapkan kerja sekolah anak. Cantik gambar tu.Terima kasih.