Makanan : Punca Manisnya Iman..

Semalam anjang dapat pengisian daripada seorang ustaz, Ustaz Ahmad Yahya yang sudah beberapa tahun anjang mengenali dirinya, sejak dibangku sekolah lagi. Pada masa tu anjang baru Tingkatan Empat..anjang pernah pergi ke Kuala Lumpur..di situlah anjang mengenali Ustaz Ahmad Yahya.

Dalam pengisian kuliyyah beliau...ustaz banyak menekankan tentang penjagaan makanan yang ingin dimakan oleh kita.janganlah terlalu banyak sehinggakan memudharatkan badan dan melemahkan kita untuk beribadat kepada Allah..

Ingatlah! tiada perkara yang lebih dicintai Allah daripada lapar dan dahaga..dan ingatlah fikir itu ibadah dan sedikit makan itu juga adalah ibadah..

Lihatlah kurun sahabat dan tabiein..bagaimana peribadi mereka..bagaimanakah akhlak mereka..
terlalu hebat kerana mereka menjaga makanan yang ingin dimakan oleh mereka, yang akan menjadi darah daging mereka. Mereka sanggup berlapar daripada makan makanan yang haram.

Pernah ada sahabat berkata : " Kami rela berlapar, tidak makan dan tidak minum daripada kami mengisi perut kami dengan benda ( makanan ) yang haram yang menghalalkan tubuh kami dibakar oleh api neraka Allah di akhirat kelak".

Cuba kita renung-renung sejenak dengan peristiwa Nabi Adam dan Hawa dikeluarkan dari syurga yang penuh dengan nikmat..bukankah disebabkan makanan yang mereka makan?

Maka berwaspadalah dengan makanan yang akan menjadi darah daging kita setiap hari kita kunyah untuk keperluan perut kita. Biarlah semuanya daripada hasil yang halal.

Ya Allah! Kau peliharalah kami daripada azab siksa-Mu yang maha dahsyat itu semasa kami menemui-Mu di Hari Akhirat kelak.

0 bisik bicara untuk Mohd Daharudin Haji Daud: