Tahun Baru Hijrah 1429

Sekarang kita sudah beberapa hari menjejakkan kaki ke tahun baru hijrah 1429. Masalahnya, adakah kita sedar ataupun masih tak sedar akan kehadiran tahun baru hijrah ini..

Di sini, anjang ingin menarik perhatian entum semua dengan satu pertanyaan..apakah kita semua benar-benar menghayati erti kata sebenar hijrah itu? Fikir-fikirlah sendiri..di masjid banyak mengisi program-program tertentu untuk sambutan ma'al hijrah ini..hari ini hari jumaat, anjang masih lagi mendengar perkataan hijrah daripada mulut Khatib..jadi betapa pentingnya hijrah itu..

Baiklah, anjang juga tak mahu terlepas pandang untuk menulis artikel pendek mengenai hijrah tahun ini..

Erti sebenar Hijrah dari segi bahasa adalah berpindah manakala dari segi istilah berpindah kepada yang baik dari yang buruk.

Namun orang lebih memandang maksud bahasa dari maksud istilah.Perjuangan hijrah tidak diterapkan kedalam hati sanubari insan yang hanya hidup berlatarkan pentas leka. Mereka terus bermimpi dalam mimpi ciptaan mereka.

Apakah pengisian kita pada tahun ini.?Apakah seimbang hal dunia akhirat yang kita lakukan pada tahun ini?Apakah sudah memadai amalan kita pada 1428 untuk memartabatkan kita semua sebagai muslim sejati?Apakah semua yang dilakukan pada 1428 kerana Allah?Apakah semua yang dilakukan berdasarkan syariat atau pun melalui pemikiran liberal semata-mata?

Walaupun kali ini merupakan Hijrah ke-1429 tetapi masih kita sedar perilaku sesetengah golongan masih lagi seperti zaman jahiliyah. Zaman di mana mereka bertindak menggunakan nafsu dan tidak berasaskan akal fikiran.

Walaupun Malaysia diisytihar sebagai negara Islam, tetapi pengisytiharan itu bagaikan tiada kesan sehingga sekarang.Masyarakat masih melakukan larangan Allah.Pihak tertentu mengambil kesempatan.Pihak tertentu juga menggunakan pangkat sebagai penyelesaian segala-galanya.

Berbalik tentang pengertian sebenar hijrah yang perlu hadir dalam perubahan diri individu yang bergelar muslim mukmin itu ialah daripada lima sudut penting :

Pertama : Peningkatan iman kita kepada Allah Taala
Kedua : Peningkatan dari sudut ilmu agama
Ketiga : Peningkatan dari sudut amal kebaikan dan ibadah yang ikhlas
Keempat : Perubahan nafsu ke arah kebaikan iaitu nasfu yang muthma'innah
Kelima : Perubahan akhlak, peribadi muslim yang kamil.

Jangan jadikan diri umat Islam yang jumlahnya ramai pada hari ini hanya seumpama buih-buih di lautan, tidak dapat berbuat apa-apa dan mudah diperkotak-katikkan oleh musuh, sesuai dengan peringatan daripada hadis Nabi saw.

Biarlah kita di antara umat Nabi Muhammad yang masih ada semangat pemuda-pemuda islam terdahulu yang telah beriman dengan sebenar-benar iman bangun untuk berjihad di jalan Allah demi mengembalikan keagungan Islam.

Dalam konteks yang lebih luas lagi, hijrah kita sekarang lebih membawa erti berpindah daripada kejahiliahan Barat kepada keIslaman yang sebenar, daripada kegelapan kepada cahaya, daripada kesesatan kepada hidayah, daripada kekufuran nikmat kepada keimanan hakiki, daripada syirik kepada tauhid, daripada kebatilan kepada kebenaran, daripada kejahilan kepada keilmuan, dari pada kepalsuan kepada kebenaran, daripada kehinaan kepada kemuliaan, dan daripada kemungkaran kepada kemakrufan. Dengan kata lain, aspek hijrah yang penting ialah yang berasaskan ilmu agama yang mantap dan telus (ikhlas) semata-mata kerana Allah Taala.

"Maksud daripada sebuah hadis baginda S.A.W : Dari ‘Aisyah, beliau berkata : Rasulullah S.A.W bersabda :Tidak ada hijrah setelah penaklukan kota Mekkah, akan tetapi hijrah dari sudut jihad dan niat, dan jika kalian diminta untuk pergi berjihad maka pergilah"
[Dikeluarkan oleh al-Bukhari No. 2783 kitab al-Jihad wa as-siyar dan Muslim No. 1864 , kitab al-Imaarah]

Wallahua’lam

0 bisik bicara untuk Mohd Daharudin Haji Daud: