Thursday, April 24, 2008

Bersabarlah dengan ujian Allah..

Biarlah apapun jenis ujian buat kita sama ada ia berbentuk cubaan mahupun penderitaan. Kita mesti ingat bahawa sebenarnya ia adalah sebahagian daripada hidup kita.

Namun kadang-kala kita antara sedar atau tidak, sebenarnya cubaan itu dan penderitaan itu adalah sebuah proses menuju sebuah keindahan dan kebahagiaan hakiki.

Percaya atau tidak? Nilailah sendiri..

Thabat hati dan istiqomah walaupun secangkir dalam hati itulah mampu menangkis semua mehnah di hadapan.

Allah swt membentuk kita malah memang penderitaan yang Allah berikan pada kita membuatkan kita sakit, terseksa, penuh penderitaan. Kekadang menyebabkan aliran air mata dan hilangnya harta. Mungkin dengan cara itulah Allah SWT merubah dan bentuk diri kita menjadi baik dan terbaik dan dapat memancarkan cahaya hidayah-Nya.

Jika sekarang ini Allah SWT masih uji kita dengan cubaan dan penderitaan yang cukup membuatkan kita sakit, pedih dan terseksa. Anggaplah cubaan dan penderitaan itu adalah sebuah proses kita menuju kebahagiaan hakiki di Akhirat.

Ingatkah sahabat dengan firman Allah SWT dalam surah al-Mulk, Allah berfirman yang maksudnya :

"Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji siapa di antara kamu yang baik amalannya"

Cubaan itu adalah sebuah kenikmatan yang diberikan Allah SWT untuk membentuk dan menjadikan kita lebih maju dan lebih hebat, Allah nak melihat siapa di antara hamba-hamba-Nya yang kuat kesabaran dan kuat beramal soleh walaupun dia ditimpa bermacam-macam ujian yang berat.

Kita tahu bahawa cubaan itu akan menghasilkan sebuah keberanian, ketekunan, kesungguhan, dan pengalaman.

Biarlah keberanian, ketekunan, kesungguhan dan pengalaman memperoleh buah yang matang. Apabila kita mengalami penderitaan dan cubaan, maka betapa indahnya jika berlapang dada dan tidak kecil hati kerana seorang kekasih untuk melihat kesetiaan kekasihnya adalah dengan melihat bagaimana dia mampu sabar dalam menderita. Anggaplah penderitaan itu sebagai ujian kerana kasih dan sayangnya Allah terhadap diri kita itulah maka Allah memberikan penderitaan itu di dalam hidup kita.

Ujian itu memang menyakitkan tapi setelah proses itu selesai maka kita akan melihat betapa cantiknya Allah membentuk kita dengan cubaan dan penderitaan yang kita hadapi.

Sahabat!

Percaya dan yakinlah bahawa seluruh cubaan yang diberikan Allah itu pasti ada hikmahnya, kerana Allah tidak berbuat sesuatu perkara itu dengan main-main kepada hamba-hambaNya. Dan pastilah ada di sana suatu kemanfaatan disebalik ujian itu buat diri kita.

Kalau kita belum dapat merasakan hikmah itu maka kita harus selalu bermuhasabah diri. Mungkin kita tidak selalu menyelami apakah hikmah dan balasan yang akan diberikan Allah buat kita di Akhirat kelak. Allah sayang akan hambaNya yang ada tersimpan perasaan kasih dan sayang dalam hatinya.

Ingatlah dan percayalah sahabat...selama mana kita benar-benar yakin dengan ketentuan Allah dan beriman akan adanya suatu hari di mana manusia yang patuh dan taat pada semua perintah Allah akan mendapat ganjaran yang sebaiknya di sisi Allah.

Percayalah..percayalah dan percayalah!!!

Allah sentiasa kasihkan hamba-hambaNya yang beriman dan redha terhadap segala ujian.

0 bisik bicara untuk @NjaNG: