Wednesday, June 18, 2008

Dahr itu satu jangka waktu

Hari itu Siang dan Malam

Setiap bait-bait lafaz puji-pujian mahupun sanjungan hanyasanya layak dilantunkan terhadap segala kebesaran dan keagungan-MU, Ya Allah..kepada-MU sahaja hamba-MU ini meminta pertolongan, menadah Taufiq, memohon Hidayah dan menagih keampunan. Aku berlindung kepada-MU dari semua kejahatan diriku dan keburukan-keburukan amal perbuatanku.
Sesiapa yang diberi Hidayah oleh-MU maka tidak akan ada yang dapat menyesatkannya walau sedikitpun dan sesiapa yang disesatkan oleh-MU maka tidak akan ada yang mampu menunjukki ke arah jalan kebenaran selama mana Kau tidak memimpinnya.
Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Engkau, Ya Allah yang tiada sekutu bagi-MU dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu hamba dan kekasih-MU sebagai nabi dan rasul akhir zaman.
Sesungguhnya perbicaraan yang paling benar itu adalah Kitabullah, kitab-Mu yang Kau namainya Al-Qur'an. Sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Nabi-MU, Muhammad S.A.W dan seburuk-buruk perkara adalah perkara yang diada-adakan. Setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bid'ah. Setiap bid'ah itu adalah sesat. Setiap kesesatan itu akan menjerumuskan seseorang itu ke lembah neraka.



Daripada Al-Hasan, cucunda Nabi S.A.W berkata : "Wahai anak Adam, hari itu adalah tetamumu, sedangkan tetamumu itu akhirnya akan pergi jua meninggalkan dirimu dengan memberi pujian buatmu atau memberikan celaan buatmu. Begitulah jua dengan malammu"

Daripada Hassan Al-Basri, beliau berkata : "Tidak ada suatu hari kecuali hari itu akan mengungkapkan kata , "Wahai umat manusia, sesungguhnya aku adalah hari baru buat kamu semua dan sesungguhnya aku akan menyaksikan segala apa yang terjadi kepadamu. Sesungguhnya jika matahari telah terbenam maka aku tidak akan kembali lagi kepadamu sehingga Hari Qiamat kelak".

Ingatlah firman Allah S.W.T yang bermaksud :

"Bukankah telah berlalu kepada manusia satu ketika dari masa (yang beredar) sedang dia (masih belum wujud lagi, dan) tidak menjadi sesuatu benda yang disebut-sebut, (maka mengapa kaum musyrik itu mengingkari Hari Qiamat?"
(Surah Al-Insan ayat : 1)

0 bisik bicara untuk @NjaNG: