Takutlah Bala Allah Wahai Manusia Celaka!


Pukul 11:00 pagi, Hari Jumaat, 20 Jun 2008..

Saya sudah pun bergerak ke Masjid Al-Muttaqin. Hari Jumaat banyak keberkatan.Apatah lagi apabila kawan baik saya telah kejutkan saya pagi itu . Beliau walaupun dari jauh memanggil saya namun dapat membangunkan saya, alhamdulillah kerana Allah memberikan kembali nyawa saya sesudah tertidur semula akibat terlalu letih.

Berbalik kepada perjalanan saya ke masjid. Sambil mencapai pen dan kertas putih yang saya lipat empat, saya masukkannya ke dalam saku atas baju melayu yang saya pakai berwarna pink. ingin sekali saya menulis setiap bait-bait lafaz yang akan diungkapkan oleh khatib kerana akan menjadi bermanfaat jika saya menulisnya.
Sesampainya saya ke dalam halaman masjid, saya mulakan dengan bismillah melangkah dengan kaki kanan dan saya terus memilih untuk duduk di hadapan sebaik saja masuk ke ruang solat Masjid Muttaqin kerana di situ ada keberkatannya.

Pukul 1:23 petang, masuklah waktu sembahyang jumaat. Muazzin melaungkan azannya. Syahdu jiwa saya mendengarnya..
Ya Allaaaaah..
Betapa besar keagungan-MU ini..tenangnya jiwaku berada di rumah-MU ini dengan mendengar kalam-kalam yang membesarkan nama-MU..

Khatib iaitu Ustaz Syukri mula menaiki tangga mimbar sambil membawa al-Qur'an di sebelah tangan kanannya. Sambil melafazkan salam beliau lalu duduk memberi ruang untuk muazzin melaungkan azan kedua. Seperti biasa sesudah membaca doa azan, beliau lalu bangun untuk memulakan khutbahnya itu.

Ya..beliau memulakan dengan lafaz syukur buat Allah. Selawat serta salam buat Nabi junjungan akhir zaman, keluarga dan para sahabat baginda kesemuanya. Dan mengajak kami sama-sama bertaqwa kepada Allah, Tuhan Yang Esa.

Beliau sebagai khatib pada hari itu mengambil peluang dengan menyentuh soal-soal ekonomi, sosial anak-anak muda, sifat-sifat para pemimpin dan syarat-syaratnya malahan tentang kenaikan harga beras dan minyak yang mendadak. Ini semua boleh saya membuat kesimpulan daripada apa yang ingin disampaikan khatib bahawa kerana banyaknya maksiat dan perkara-perkara kufur di Negeri Kedah ini walaupun dikenali dengan "Negeri Jelapang Padi" namun harga beras tetap naik..ditambah pula selepas itu dengan kenaikan harga minyak.

Khatib membawa contoh dengan al-Qur'an yang berada ditangannya. Kenapalah al-Quran pula yang harus menjadi mangsanya?

Kitab suci itu digunting dan diconteng dengan perkataan-perkataan yang sarat dengan kemarahan dan maki-hamun. Contengan-contengan di halaman kitab tersebut membayangkan kekecewaan yang sangat mendalam terhadap orang yang berada dalam hidupnya, antaranya "hang memang tak adil", "siksaan demi siksaan kamu bagi kenapa", dan "kenapa jodohkan aku".

Menurut Khatib, naskhah al-Quran itu ditemui oleh seorang pengutip barangan lusuh di sebuah tong sampah di Taman Jalai Jaya, Jitra dalam daerah Kubang Pasu pada Khamis minggu lalu.

"Lebih 100 muka surat tertulis perkataan yang mencerca, maki dan mengutuk Allah, di samping lukisan gambar kemaluan lelaki iaitu dari surah al-Baqarah hingga surah ali-'Imran," kata beliau dalam khutbahnya, dengan memberikan contoh 10 ungkapan maki-hamun yang terdapat dalam naskhah al-Quran yang dirosakkan itu sambil mempamerkan helaian demi helaian kepada kami, anak qoriahnya.

Muka Ustaz Syukri berubah merah, tangannya juga terketar-ketar menahan marah. Ada nada sedih dalam suaranya menyatakan betapa hinanya orang yang menyonteng al-Qur'an ini.

Allaaah...saya juga merasakan begitu. Kenapa begitu kejam si celaka itu, berani menyonteng helaian-helaian mukjizat tinggalan Nabi Muhammad? Ungkapannya itu bertulisan merah yang penuh cercaan yang hina lagi jelek.

Hati saya cukup terkesan, marah bercampur sedih dengan pembuangan al-Quran di dalam tong sampah yang dipenuhi coretan perkataan yang menghina Allah terjadi di Negeri Kedah Darul Aman. Ianya adalah suatu tindakan yang tidak bertanggungjawab dan perlu disiasat oleh pihak yang berwajib.

Kenapa keadaan ini terjadi???
Cuba kita renung kembali..lihatlah persekitaran kita..saya boleh katakan kalau dululah saya di kampung, semasa saya masih bersekolah rendah. Pada waktu malamnya akan terdengar suara-suara yang membaca al-qur'an di sana-sini, di serata kampung. Alangkah merdunya suara-suara yang mengalunkan ayat-ayat al-Qur'an.
Tapi sekarang, amat sukar kita nak mencari setiap rumah di setiap malam mereka akan mengalunkan ayat-ayat al-Quran..yang akan kita dengar hanyalah bunyi muzik-muzik yang memekakkan telinga dan tayangan-tanyangan gambar yang menghitamkan hati sehingga lali dengan maksiat di depan mata.
wana'uzubillahi min zalik..
(jauhkanlah diriku, keluargaku, sahabat-sahabatku dan jiran-jiranku yang ISLAM dari semua perkara yang merosakkan iman dan aqidah)

0 bisik bicara untuk Mohd Daharudin Haji Daud: