Lintasan Niatku.. Kau Perkenankan Ya Allah..


Pagi Jumaat nie..anjang tersayat sendiri kerana terlintas niat di hati ini ingin menziarahi rumah Allah iaitu menunaikan haji di Makkah Al-Mukarramah...

Hmmm...Akh Azim sebenarnya telah mengajak anjang untuk pergi ke sana pada tahun hadapan... Insya-Allah, jika diizinkan oleh Allah..
Seorang teman rapat denganku yang ingin menunaikan umrah...
Sebelum nie keluarga anjang telahpun berangkat ke Mekah ke bumi para anbiya'...
Anjang tumpang berbahagia kerana mereka berdua telah pun menjejaki ke sana...
Kerana anjang tahu mereka berdua adalah insan-insan yang bertuah dipilih oleh Allah untuk ke sana..
Dipilih Allah di antara jutaan makhluk-makhluk-Nya dikalangan manusia...
Untuk mengunjungi ke rumah-Nya...
Bagiku itu satu penghormatan yang amat besar...

Maka bilakah agaknya masaku untuk ke sana Ya Allah???

Ya Allah Ya Tuhanku...
Ya, aku juga ingin sekali pergi ke rumah-Mu...
Ingin sekali aku ke sana..
Ingin sekali kutangisi semua kesilapanku selama ini...
Tangisan sesalan atas segala dosaku dan kedhaifanku...
Ingin aku berdoa dan memohon agar aku sentiasa berada di bumi-Mu yang penuh keberkatan itu...
Di tempat Ibrahim memohon pada-Mu...
Di tempat Ismail mengadu pada-Mu...
Di tempat kekasih-Mu Muhammad S.A.W. bermunajat pada-Mu...
Di tempat para wali dan para sahabat radhiyallahu 'anhum berdoa dan meminta pada-Mu...
Ingin sekali aku memohon keampunan dari-Mu...
Akan dosa-dosaku yang tiada terhintung banyaknya..
Sebanyak buih di lautan...
Sebanyak pasir di padang pasir...

Ya Allah Ya Tuhanku...
Jadikanlah aku seorang hamba-Mu yang beriman dan bertaqwa...
Agar aku dapat menjadi seorang anak yang soleh kepada kedua ibubapaku...
Agar aku dapat memperisterikan wanita solehah...
Supaya dia akan sentiasa menjadi isteri yang solehah dan ibu yang mithali...
Menjadi kawan yang sejati...
Dan matikan aku sebagai seorang muslim mukmin yang hakiki...
Ya Allah...ingin sekali aku luahkan segala-galanya pada-Mu...

Ingin sekali aku merasakan keberkatannya hidup di bumi suci itu...
Ingin sekali aku menjejakkan kaki di bumi kelahiran rasul junjungan tercinta itu...
Ingin sekali aku jejaki setiap langkah para rasul dan anbiya'...
Ingin sekali aku merasai semua itu...
Sebelum Kau memanggil aku untuk menemui-Mu...

0 bisik bicara untuk Mohd Daharudin Haji Daud: