Subuh Kekuatan Kita...


Sahabat...
Anjang ingin mengajukan soalan kepada semua sahabat sekalian...

APAKAH SEBENARNYA TUJUAN GERAKAN SUBUH INI????

Pernah salah seorang Yahudi menyatakan bahawa mereka tidak takut kepada orang Islam kecuali pada satu hal... iaitu dalam hal di mana...

"jumlah jemaah orang Islam yang bersolat Subuh menyamai jumlah jemaah ketikamana mereka (orang Islam) bersolat fardhu Jumaat"

Jika ada sesiapa merenungkan persoalan kenapa kaum Muslimin kini terus diperkotak-katekkan oleh musuh dan bilamana para pendakwah atau aktivis Islam sering beralasan kerana sibuk dan tidak sempat bersolat Subuh berjemaah, maka ada peringatan yang ingin disampaikan di sini....

Tahukah anda???

Allah S.W.T. telah berfirman yang maksudnya :
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka akan dibiarkan (sahaja) mengatakan : "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta."
(Surah Al-Ankabut : 2-3)

Tahukah anda..sahabat???

Rasulullah S.A.W. pernah bersabda :

"Sesungguhnya solat yang paling berat bagi kalangan orang-orang MUNAFIQ adalah solat Isya' dan solat Subuh. Sekiranya mereka mengetahui apa yang terkandung di dalamnya, nescaya mereka akan mendatangi keduanya (iaitu untuk bersolat Isya' dan bersolat Subuh) dengan keadaan merangkak. Sungguh! aku ingin menyuruh melaksanakan solat. Lalu solat itu ditegakkan kemudian aku perintahkan orang lain (menjadi imam) untuk solat bersama-sama dengan orang ramai. Kemudian beberapa orang lelaki berangkat bersamaku dengan membawa kayu yang terikat mendatangi satu kaum yang tidak menghadiri solat berjemaah sehingga aku bakar rumah mereka."

(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Solat Subuh merupakan ukuran nilai sesebuah umat. Umat yang lalai akan solat Subuh berjemaah adalah umat yang tidak berhak untuk mendapat kejayaan. Akan tetapi berhak untuk diganti dengan umat yang lain. Umat yang menjaga solat Subuh secara berjemaah adalah umat yang berhak untuk berdiri tegak dan kukuh di muka bumi ini!!

Maka Ikhlas merupakan sarana yang paling utama dalam segala amal kebaikan dan ketaatan.
Keikhlasan kepada Allah S.W.T. membuatkan kita bersiap siaga dalam mengorbankan apa sahaja demi meraih kecintaan Allah S.W.T. Perkara ini memerlukan MUJAHADAH (usaha yang kuat), kesabaran yang tinggi dan latihan yang beristiqomah.

Ketika kita melihat saban waktu berbagai kepincangan yang sering melanda umat Islam. Keresahan demi keresahan dan kegelisahan demi kegelisahan hati kita ini seolah-olah sudah tiada penghujungnya lagi. Ini merupakan petanda yang sangat kuat terhadap umat Islam adalah disebabkan mereka meninggalkan solat berjemaah di masjid. Malah kita perhatikan masjid-masjid semakin lesu dengan kekurangan ahli jemaah yang bersolat Subuh.

Yang jelas, kesungguhan sesebuah komuniti Muslimin dalam mengamalkan disiplin solat Subuh berjemaah di masjid atau di surau menjadi faktor penting untuk menilai kekuatan dan keutuhan masyarakat sesebuah qariah.

Bukan sahaja ianya melambangkan kekuatan rohaniah akan tetapi ianya juga menunjukkan kesiapsiagaan umat untuk menghadapi apa jua cabaran mahupun rintangan kehidupan. Ini kerana solat Subuh berjemaah adalah kesatuan yang murni dan sangat utuh mendidik diri dan masyarakat.

Harapan anjang agar semua pihak terlibat dalam menggembleng tenaga untuk menjadikan GERAKAN SUBUH ini sebagai agenda pembinaan masyarakat bersyakhsiyyah tinggi dan serius.

Apatah lagi jika generasi pemuda atau anak-anak muda dapat dijadikan sasaran utama program ini untuk membangun jiwa murni dikalangan mereka, anak muda yang jernih..yang akan membarisi satu saff golongan pemuda solehin yang telah tertambat oleh kecintaan kepada masjid-masjid dan rumah-rumah Allah...

Betapa gerak kerja dalam merubah masyarakat adalah usaha yang terlalu besar perlu dimainkan oleh semua pihak..tak kira golongan dewasa ataupun belia remaja..sama-sama perlu terlibat dalam menjayakannya..

Oleh itu, anjang menyeru kepada semua sahabat-sahabat sekalian... kepada seluruh pencinta perjuangan Islam agar menjadikan GERAKAN SUBUH ini sebagai usaha kolektif sehingga ianya terpahat menjadi satu ciri yang membentuk wajah syakhsiyyah masyarakat Muslim Yang Hakiki seluruh Malaysia.

...CARILAH MEREKA YANG LULUS UJIAN ALLAH INI!!!!!...

0 bisik bicara untuk Mohd Daharudin Haji Daud: