Abu Bakar Sahabat Sejati


Rasulullah S.A.W bersabda : "Orang yang sanggup berkorban dengan harta dan dirinya kerana aku ialah Abu Bakar.Sekiranya aku mahu mengambil kekasih, aku akan mengambil Abu Bakar sebagai kekasihku tetapi beliau adalah saudaraku dalam Islam. Sesungguhnya di masjid ini terdapat jendela besar di antara dua rumah untuk Abu Bakar."
(Hadis Riwayat Abu Said r.a)

Anjang ingin membawa sahabat menelusuri sebuah novel Islam iaitu "ABU BAKAR SAHABAT SEJATI".Ia menceritakan hal kehidupan seorang sahabat Nabi S.A.W. yang begitu membenarkan segala perlakukan malahan tindakan Nabi S.A.W.

Abu Bakar As-Siddiq lahir pada tahun 570 Masihi. Nama sebenar beliau ialah Abdul Kaabah bin Uthman. Ibunya bernazar sekiranya mendapat anak lelaki dinamainya Abdul Kaabah yng bermaksud hamba Kaabah. Digelar Abu Bakar yang bermaksud ayah unta muda kerana pada masa mudanya suka memelihara anak-anak unta. Mendapat gelaran As-Siddiq iaitu yang membenarkan kerana beliau sentiasa membenarkan apa yang disampaikan oleh Nabi Muhammad S.A.W.

Abu Bakar As-Siddiq dilantik menjadi khalifah Islam yang pertama selepas wafat Nabi Muhammad S.A.W. Abu Bakar As-Siddiq antara pemeluk Islam yang pernah mengalami penyeksaan daripada orang Quraisy. Semasa berhijrah dari Mekah ke Madinah, Nabi Muhammad S.A.W. memilih Abu Bakar As-Siddiq menjadi teman dalam perjalanan. Mereka bermalam di dalam Gua Thsur. Anak perempuan Abu Bakar As-Siddiq, iaitu 'Aishah yang merupakan isteri Rasulullah S.A.W.

Jasa Khalifah Abu Bakar As-Siddiq yang paling besar ialah mengumpulkan semua ayat-ayat Al-Qur'an. Ini berlaku selepas ramai yang menghafal ayat-ayat suciitu terbunuh dalam peperangan. Oleh kerana bimbang umat Islam kehilangan ayat-ayat suci itu maka Khalifah Abu Bakar As-Siddiq menyuruh Umar Al-Khattab dan sahabat-sahabatnya mengumpulkan semua ayat Al-Qur'an.

0 bisik bicara untuk Mohd Daharudin Haji Daud: