Lentera Al-Qur'an


Al-Qura'n secara harfiahnya bermaksud " sesuatu bacaan yang telah mencapai tahap dipuncak kesempurnaan". Al-Qur'an Al-Karim bererti "suatu bacaaan yang teramat sempurna dan sangat mulia". Kemuliaan dan kesempurnaan Al-Qur'an terbukti pada kalimah dan bilangannya sebagai contoh :

Keindahan, keserasian dan keseimbangan kata-katanya dalam perkataan "yaum" yang membawa erti hari, dalam bentuk tunggalnya diulang-ulang sebanyak 365 kali (ini sama dengan bilangan hari dalam setahun). Begitulah juga dalam bentuk jamak diulang-ulang sebanyak 30 kali (ini bermakna sama dengan bilangan hari dalam sebulan). Sementara itu, "yaum" yang membawa maksud bulan terdapat dalam al-Qur'an sebanyak 12 kali, yang bererti sama dengan bilangan bulan dalam satu tahun.

Kata panas dan dingin, masing-masing diulang-ulang sebanyak empat kali, sementara dunia dan akhirat, hidup dan mati, syaitan dan malaikat dan banyak lagi. Kesemuanya seimbang dalam jumlahnya yang serasi dengan tujuannya.
Satu malam, Rasulullah S.A.W. berbisik kepada Saidatina 'Aisyah, "Apakah kamu rela pada malam giliranmu ini, aku ber'ibadah?"
"Aku sungguh senang berada disampingmu selalu tetapi aku juga rela dengan apa yang engkau sukai," sahut Saidatina 'Aisyah.
Rasulullah S.A.W. lalu bingkas bangun untuk berwuduk, baginda tidak menggunakan banyak air untuk wuduknya kemudiannya baginda terus solat dan dalam solat baginda membaca al-Qur'an, baginda membacanya sambil menangis sehinggakan membasahi ikat pinggangnya. Selesai saja solat baginda duduk memuji Allah, airmata baginda masih menitis bercucuran sehingga membasahi lantai tempat duduknya. Demikian cerita Saidatina 'Aisyah Radhiyallahu 'Anha.
"Tidak pernah Rasulullah lambat datang ke masjid untuk solat (sebelum) subuh, apakah gerangan yang telah terjadi?" Bilal tertanya-tanya. Maka kemudian Bilal terus pergi berjumpa Rasulullah dan ditemuinya baginda sedang menangis.
"Mengapa engkau menangis wahai Rasulullah? Bukankah Allah telah mengampuni dosa-dosamu?" tanya Bilal.
"Betapa aku tidak menangis. Semalam telah turun kepadaku wahyu yang menyatakan :
{Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih berganti malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang yang berakal. Iaitulah orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk dan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata : Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa api neraka"
(QS 3 : 190-191)
Rasulullah S.A.W bersabda : "Rugilah sesiapa yang membacanya tetapi tidak sedikitpun menghayatinya"
"Ayat-ayat Al-Qur'an merupakan jamuan Allah" demikianlah sabda Nabi Muhammad S.A.W.
Lihatlah dengan jelas sekali dalam firman Allah yang maksudnya :
"Wahai seluruh manusia, telah datang kepadamu sekalian bukti kebenaran daripada Tuhanmu (iaitulah diri Nabi Muhammad S.A.W) dan telah kami turunkan kepada kamu cahaya yang terang benderang"
(QS 4 : 174)

0 bisik bicara untuk Mohd Daharudin Haji Daud: