GERAKAN SUBUH

Gerakan Subuh merupakan satu inisiatif Majlis Muafakat Pertubuhan Islam Kedah (WEHDAH) untuk menjana kebangkitan ummah. Solat Subuh berjemaah penjana kekuatan ummah.
Anjang ingin membawa sahabat menilai dan memikirkan bahawa adakah kita sudah kuat..adakah umat Islam sekarang telah kuat rohani dan jasmaninya??? jawablah sendiri.. anda sendiri ada jawapannya..

Sahabat...

Anjang ingin membuka fikiran sahabat-sahabat semua.. kita hanya akan kuat apabila kuantiti atau bilangan kita datang untuk berjemaah solat subuh sama sepertimana bilangan jemaah yang datang menunaikan solat fardhu jumaat.. yakinlah sahabat, kekuatan kita ada di solat subuh.. percayalah sahabat, kita mampu menyatu-padukan pemikiran dan buah fikiran yang mantap apabila kita bersama-sama dalam saff-saff jemaah solat subuh.. anda saja mampu merubahnya.. jika bukan anda... siapa lagi????

Pelancaran Gerakan Solat Subuh ini merupakan anjuran bersama WEHDAH (Majlis Muafakat Pertubuhan Islam Kedah) dan Masjid Al-Muttaqin Bandar Darul Aman.

Bertempat di Masjid Al-Muttaqin, pada pagi tadi iaitu bertarikh 24 April 2009 merupakan program yang julung-julung kali diadakan di Negeri Kedah Darul Aman malah merupakan yang pertama kalinya di Malaysia. Ini adalah program yang perlu diambil peranannya dan tanggungjawab daripada semua pihak terutamanya oleh setiap imam-imam masjid dan juga ahli-ahli qariah di seluruh Malaysia. AMBILLAH TUGAS INI!!!

Objektif Gerakan Subuh ialah :

1) Mencetuskan keghairahan warga Muslim untuk menunaikan solat berjemaah di masjid.
2) Membina syakhsiyyah murni melalui solat berjemaah.
3) Membangunkan sebuah masyarakat Islam berdisiplin tinggi melalui solat subuh berjemaah.
4) Mengusahakan solat subuh di masjid dengan bilangan kaum Muslimin yang sama ramainya pada waktu menunaikan solat fardhu jumaat.
5) Menanamkan kesedaran bahawa kekuatan solat subuh berjemaah dapat membangunkan kekuatan ummat Islam ketika berhadapan dengan anasir-anasir yang mahu merosakkan ummat Islam itu sendiri.
6) Membangkitkan kesedaran masyarakat untuk menjadikan masjid sebagai pusat ilmu, pusat tarbiyyah, pusat pembinaan syakhsiyyah, pusat pengendalian kebajikan masyarakat dan paksi pembangunan institusi keluarga bagi merangka dan menyusun ekonomi ummat Islam.
Sahabat-sahabatku yang dikasihi..

REBUTLAH SOLAT SUBUH BERJEMAAH!!!

Daripada Jarir bin Abdullah Al-Bajili radhiyallahu 'anhu berkata :

"Kami di sisi Rasulullah S.A.W. melihat bulan purnama maka ketika itu Baginda S.A.W. bersabda : "Sesungguhnya kamu akan melihat Tuhan kamu seperti kamu melihat bulan purnama ini, tidak payah kamu berebut-rebut untuk melihatnya jika kamu mampu untuk tidak meninggalkan solat sebelum naiknya matahari (iaitu solat subuh) dan terbenamnya".

Daripada Abi Sa'id daripada Rasulullah S.A.W. bersabda :

"Apabila kamu melihat seseorang melazimkan dirinya pergi melangkah ke masjid maka saksikanlah bahawa orang itu mempunyai IMAN."

Allah berfirman yang maksudnya :

"Hanya orang-orang yang beriman sahaja yang akan memakmurkan rumah-rumah Allah"

Kata-kata Sayyidina Umar :

"Sesungguhnya aku lebih suka bersolat subuh berjemaah dari solat malam sampai ke pagi.."

Sahabatku yang dirahmati Allah...

Marilah kita mulakan Gerakan Menghidupkan Solat Subuh ini..!!!

WEHDAH menyarankan semua masjid menjayakan hasrat murni ini agar menjadi program GERAKAN SUBUH julung-julung kalinya ini antara program utama masjid anda...

Pelbagaikan aktiviti di masjid anda agar dapat menarik golongan anak-anak muda atau para remaja untuk bersolat berjemaah beramai-ramai.

Antara program yang menarik yang boleh anda wujudkan seperti :

1) Tazkirah Subuh berasaskan tajuk-tajuk tertentu mengenai masalah dan isu-isu semasa.
2) Diskusi anak muda dihujung minggu selepas solat subuh.
3) Qiyamullail dari semasa ke semasa.
4) Bedah buku atau Bedah kitab.
5) Solat sunat Dhuha beserta kuliah Dhuha selepasnya.

Malah banyak lagi...anda boleh jika anda yakin!!!
PERCAYALAH SAHABAT!!!!

0 bisik bicara untuk Mohd Daharudin Haji Daud: