Penawar Hati


Assalamualaikum kepada semua sidang pembaca budiman yang sudi melayari ruangan ini..


Marilah bersama-sama saya mengucapkan rasa syukur kepada Allah S.W.T yang telah menjadikan hati seluruh manusia sesuai untuk dilimpahi nur hidayah sehingga layak bagi diriku menerima sekian banyak ilmu yang tercurah oleh-Nya kepadaku selama ini untuk mengetahui seberapa banyak rahsia-rahsia disebalik hati manusia. Walaupun begitu, ilmu yang kuterima itu amatlah sedikit dan terlalu kecil di sisi Allah jika dibandingkan dengan ilmu-Nya.


Syukur yang tidak terhingga kepada-Nya kerana memberi ruang buat saya untuk meneliti sebuah buku yang telah diterjemahkan iaitu "Penawar Hati Bersama Tadbir Dan Ikhtiar Allah Ta'ala" di mana judul asalnya ialah "Tanwirul Qulub". Buku ini disusun oleh Abu Fadl Ahmad bin MUhammad As-Sakandari di mana ia telah diterjemahkan oleh As-Sheikh Othman bin Syihabuddin dan disusun semula oleh Amdan Hamid.


Firman Allah Ta'ala di dalam surah An-Nisa' ayat yang ke-65 yang membawa maksud :


"Tidak demi Tuhanmu ( Ya Muhammad ) mereka ( pada hakikatnya ) tiada juga percaya ( beriman ) kepada engkau sehinggalah mereka menjadikan engkau sebagai hakim terhadap apa yang mereka perselisihkan di antara mereka, kemudian mereka tidak merasa di dalam diri mereka sesuatupun keberatan terhadap keputusan yang engkau berikan dan mereka menerima dengan sepenuhnya."

( Surah An-Nisa' : 65 )


Makam Yakin iaitu kedudukan yang membenarkan seseorang itu merasai akan sesuatu yang dia mempercayainya dengan sepenuh hatinya ialah dengan melalui sembilan cara iaitu :


1) Senantiasa bertaubat dan beristighfar kepada Allah S.W.T.

2) Senantiasa ada sifat zuhud di dalam tindakannya.

3) Senantiasa bersabar dengan segala ujian yang menimpanya.

4) Selalu bersyukur atas segala ni'mat yang telah dikurniakan kepadanya.

5) Khauf ( Takut ) hanyasanya kepada Allah bukan selain-Nya.

6) Raja' ( Harap ) selalu dihadapkan diawal-awal permintaannya kepada Allah bukan kepada makhluk.

7) Redha dengan segala yang ditentukan dan ditetapkan kepadanya.

8) Tawakkal sepenuhnya kepada Allah.

9) Mahabbah ( rasa kecintaan ) hanya akan timbul apabila dia bersama redha Allah kepadanya di setiap tindakan dan di setiap perasaannya.


"Selamat ber'amal dan beristiqomah dalam melaksanakannya"

0 bisik bicara untuk Mohd Daharudin Haji Daud: