Kuasa Sujud Untuk Kesihatan Dan Jiwa


Anjang bertandang lagi membawa sahabat tentang kelebihan dan keistimewaan yang tersembunyi disebalik sujud yang sering kita lakukan. Dari segi psikologinya, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan ALLAH S.W.T. sekaligus mengikis segala sifat-sifat mazmumah seperti sombong , riak, takbur dan sebagainya.

Antara hikmah sujud pula dari segi perubatan dan kesihatan ialah antaranya:

- Kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentaliti seseorang.

- Mengurangkan ketegangan pada paru-paru dan melegakan sistem pernafasan.

- Melegakan sakit hernia (angin pasang) dan apendiks.

- Membetulkan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.

- Perbuatan hendak sujud dan bangun darinya akan merangsang pergerakan otot bahu, dada, leher, perut dan punggung. Gerakan otot-otot itu menjadikannya (otot) lebih kuat dan elastik, secara otomatik memastikan peredaran darah yang baik.

- Mengurangkan kegemukan.

Hikmah sujud kepada wanita pula ialah :

- Mengurangkan sakit senggugut ketika haid.

- Gerakan otot ketika sujud menjadikan buah dada wanita lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar dari sakit buah dada.

- Pergerakan bahagian otot sewaktu sujud juga boleh memudahkan wanita bersalin serta memudahkan organ peranakan kembali ke tempat asalnya.
Terbukti kehebatan kuasa sujud itu jika anda semua telah membiasakannya...
Maka jangan sesekali tinggal solat!!!

0 bisik bicara untuk Mohd Daharudin Haji Daud: